Eén uitdager was nodig voor dit artikel. Een bezoeker op de
beurs die mijn wijn smaakte maar nog meer onze discussie over visuele marketing.
Etiketten. Flesvorm. Lettertype en logo. Stond ik niet de mooiste labels van de
beurs te promoten, nl. die van Albamarina, dan had ons geprek wellicht de
wending van wijnbouwer vs. Europese subsidies genomen. Een interessante man met
open geest en zalige bulderlach, Hans-Peter Schoonenberg. “Schrijf dat nou es
allemaal op” wakkerde hij mijn uitgedaagde ego aan, nadat we hadden bekeken hoe
mijn buren zich presenteerden. Links: klassieke flessen met lettertype
aangepast aan de gewichtige appellatie, drie dagen lang mooi in lijn gezet.
Rechts: onstapelbare bommen die de vernieuwing van varietals aan de man bracht,
elke dag slordiger op tafel verspreid. Achter ons, ach god, ik moet het bij
naam noemen: barolo’s in flessen die je in de kerstboom hangt, maar niet koopt voor
het inzicht van de wijnboer. Wel elke dag netjes volgens fleskleur (purper!
roos!) gestationeerd. Dat Hans-Peter
zich de moeite troostte om zelfs maar 10 minuten aan ons standje te vertoeven,
had alles te maken met de boodschap die eigenaar Mario Notaroberto hem gaf: het
label met de gouden eikels en de naam Ariddi, wees resp. op houtopvoeding
(aglianico op foeders) en tannine (aglianico tout court). Namen krijgen
betekenis, logo’s een onuitwisbare indruk. Albamarina is Italiaans voor “aube
sur mer” of “ochtendstond op zee” en kijk toch es dat pictogram… Vlinders en
parentale linken vinden hun eerbetoon, de wijnmaker schiet een pijl in het hart
van de klant.

En daar gaat het om. Een gewichtige
wijnschrijver zei vorig jaar over een Belgisch etiket dat het nooit de markt
zal penetreren. Ik kwam in een
groentewinkel vanochtend, op 40 km van het wijnbedrijf, en herkende de fles
meteen. De wijnmaker had me zijn etiket in audio en video uitgelegd en ik
respecteerde zijn kleurige keuze. En vooral: ik had de fles in de winkel opgemerkt
en zijn verhaal herinnerd. Hans-Peter heeft gelijk: visuals zonder verhaal en uitleg bevatten
zelden een opwindende wijn.